Fortsätt till huvudinnehåll

Vi Två i Betong

Hejsan!

Här kommer ytterligare lite tips på pyssel i betong och lera. Hittade för ett tag sedan denna söta pepparkaksform. Första gjutningen gick åt "pipsvängen"eftersom det blev en svag punkt där armarna sitter ihop.

Vid nästa gjutning armerade jag med ståltråd och då blev det genast stadigare. Satte på några ljuskoppar och fina ord på den ena och ingjutna mosaikhjärtan på den andra.

Köpte vit och grå lera på Panduro för ett tag sedan och håller på att tillverka tags med ord på för att använda som dekoration. Taestade att sätta fast ett par på min lilla granriskrans. Här kommer lite bilder.



Kommentarer

Lena/isis sa…
Alltså ....du är helt suverän på att göra fina saker. Tänk om man hade fått en sån ådra i sig (L). Kram Lena/isis
Carina W sa…
Hej!
Tycker dina pepparkaksgubbar är så sööta.Men hur har du fått dem så tjocka?

Kram!
Kamomilla sa…
Underbara! Du är allt bra duktig du! *imponerad* :)

Ha en bra vecka!
Josephine sa…
Som vanligt, helt ljuvliga saker du skapar! Det är så inspirerande! Betongparet var ju underbart gulligt! Är ljusknopparna fastlimmade eller ingjutna på något sätt?
Blir så glad varje gång jag är här och kikar :-).
Ha det bra!
/Josephine
Det var två fina ljusstakar må jag säga. Enkelt och snyggt.
annika
Vilka fina småbetong-gubbar. Sådana vill jag ju också ha!

Kram Benita
Ååå, disse var jo bare så fine! Er så gøy å se alt det vakre du lager av betong!
Ha en fin kveld:)
Hej Susanne!
Det var ett tag sedan jag var inne hos dig. Vad mycket nya vackra betongalster som kommit till!

Må gott!
Jenny
Pia sa…
Åh, vilken fröjd att hitta din sida!
Jag är själv en "pysslare" som låter mig inspireras av allt fint man kan hitta på nätet. Och på din sida är det verkligen fullträff!
Tack för att du låter oss ta del av alla din projekt och finurligheter. = )
Hit kommer jag att komma ofta.
Kram!
Nathalie sa…
Vilka fina betong saker du gör! Hur har du fått dit ljushållarna på gubbarna? Ha en bra dag!

Populära inlägg i den här bloggen

Virkad Häst

Hejsan!
Nu var det längesedan igen!! Har väl inte varit helt "innaktiv" fast jag inte gjort några inlägg här. Håller på med lite virkning och gjorde för ett tag sedan en liten docka som mitt lilla barnbarn fick i julklapp. Hann inte ta något kort på den, men har gjort en likadan tidigare som ni kan se här.  Nu har jag virkat en häst och garnet jag använt är Freja Lamé, ett glittrigt garn som gjorde sig bra till hästen.

Lite pilligt att göra men kul och jag blev nöjd med resultatet. För er som är intresserade och kanske vill pröva på själva så hittade jag mömstret här. Ta gärna en titt och se så många fina virkade figurer och gratis mönster det finns på denna blogg.


Det var allt för idag.....ha det gott!

Solhatt & Beppemössa

Hejsan!

Lilla Tyra behövde en solhatt och då det inte gick att köpa så liten solhatt (de flesta var från 3 mån och uppåt) så fick jag testa och sy en till henne. Mönstren (till en solhatt och en så kallad "beppe" mössa) hittade jag på nätet. De två första jag test sydde blev alldeles för stora, så det blev till att förminska mönstren (vilket jag gjorde i min skrivare)och resultatet ser ni här.


Det var allt för idag. Ha det gott!

Gjutning i betong!

Har fått idén om att gjuta ljusstakar i petflaskor från Ellas Inspirationsom i sin tur hämtat idén från Sania Hedengren & Susanna Zacke. Dom har givit ut boken Betong, en gjuten hobby, som jag tänkt införskaffa mig.


Jag började med att skära tre petflaskor i lagom höjd. Skar även av det översta på flaskhalsen som passade ypperligt som hållare till mina vita ljus....



...sen var det bara att sätta igång att gjuta. Offrade tre utav mina fina muffinsformar som precis passade till ett värmeljus ....
...resultatet blev så här.
Jag har dekorerat mina"pet" ljustakar med små hjärtan och lite spets och ett grönt organsaband omkring, man kan också låta ljustaken vara helt "naturell". Till den lilla "hjärtljustaken" kan man sätta ett litet smalt gilleljus eller som här en liten glasljustake från Sia.

Avslutar med ett par bilder på en Scilla och en liten Vårlök.
Det var allt för idag!