Fortsätt till huvudinnehåll

Inför Alla Helgons Dag

Hejsan!

Nu var det dags för att visa upp de senaste alstren i betong. Här ett hjärta som gjutits i en kakform. Gjorde två st hål, ett till gravljuset och ett till att sätta ner en bit oasis i, där man kan dekorera med lite granris, några kvistar ljung, lite mossa och en vacker kvist. Har ytterligare en variant på gång, men den får ni se en annan dag.


Den lilla ängeln är gjuten i en pepparkaksform och dekorerad med ett mosaikhjärta.


Här några små dekorationshjärtan som blir till utav" betongslattarna" som blir över. Bra att ha och ibland målar jag dom för att sedan gjutas in i mina olika skapelser.




Mossa kan man använda till mycket. Har blivit inspirerad av den härliga bloggen Fin i Formen...

... och igår blev de här hjärtanen till.

Kommentarer

hesan sa…
Hej, gillar dina betong grejor, blir sugen att testa men vet inte riktigt hur. Hjärtat är super fint.
Helena.
Vilken smart litet betonghjärta :) Finurligt :) vänligen Johanna
S o F sa…
Vilka fantastiska alster - jag blir glad och varm i hela kroppen när jag ser dem - hjärtan och änglar, kan det bli bättre?. :)

Så duktig du är!

Varma hälsningar!
Oj så fint du har gjort det. Du vet verkligen vad du sysslar med. Jag hade velat ha det hjärtat med ängeln och lagt det hos min mormors gravplats. Det hade blivit jättefint då.

Krams!
Pernol sa…
OMG sååååå snyggt!!! Alltihop var lika vackert! Du är verkligen duktig du och du vet vad du gör!

Hoppas att allt är bra med dig!
Ha det gott!
kjaaaaam Pernilla
Hej!
ÅÅå, vad mycket fint du har tillverkat!!
Hoppas du får en bra vecka, kram Evelina
Hej!

Roligt att du också tittade in hos mig. Idag har dagen varit lång, hur har din varit?

Krams!
Kamomilla sa…
Hejsan!
Fick ett tips om din blogg och blev så glad över att finna en likadan betongälskare som jag!

Vilken underbar kreativ sida du har, jag hoppas det är okej om jag länkar till dig, för dina inlägg vill jag inte missa?! :)

Mvh. Kamomilla
Anonym sa…
Tack för att du delar med dig av så många tips och ideer, men nu är det panik att få hem materialet ,snön faller......
Iréne
Coochi sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Coochi sa…
Du är ju så himla duktig! Så bra idéer hela tiden... Jag har precis börjat greja lite med betong och undrar hur du får sådär fin yta på dina saker? Mina blir alltid fula på ovansidan. Jag använder finbetong,använder du något annat?
Hoppas på mer fina inspirerande bilder snart! Bella

Populära inlägg i den här bloggen

Virkad Häst

Hejsan!
Nu var det längesedan igen!! Har väl inte varit helt "innaktiv" fast jag inte gjort några inlägg här. Håller på med lite virkning och gjorde för ett tag sedan en liten docka som mitt lilla barnbarn fick i julklapp. Hann inte ta något kort på den, men har gjort en likadan tidigare som ni kan se här.  Nu har jag virkat en häst och garnet jag använt är Freja Lamé, ett glittrigt garn som gjorde sig bra till hästen.

Lite pilligt att göra men kul och jag blev nöjd med resultatet. För er som är intresserade och kanske vill pröva på själva så hittade jag mömstret här. Ta gärna en titt och se så många fina virkade figurer och gratis mönster det finns på denna blogg.


Det var allt för idag.....ha det gott!

Solhatt & Beppemössa

Hejsan!

Lilla Tyra behövde en solhatt och då det inte gick att köpa så liten solhatt (de flesta var från 3 mån och uppåt) så fick jag testa och sy en till henne. Mönstren (till en solhatt och en så kallad "beppe" mössa) hittade jag på nätet. De två första jag test sydde blev alldeles för stora, så det blev till att förminska mönstren (vilket jag gjorde i min skrivare)och resultatet ser ni här.


Det var allt för idag. Ha det gott!

Gjutning i betong!

Har fått idén om att gjuta ljusstakar i petflaskor från Ellas Inspirationsom i sin tur hämtat idén från Sania Hedengren & Susanna Zacke. Dom har givit ut boken Betong, en gjuten hobby, som jag tänkt införskaffa mig.


Jag började med att skära tre petflaskor i lagom höjd. Skar även av det översta på flaskhalsen som passade ypperligt som hållare till mina vita ljus....



...sen var det bara att sätta igång att gjuta. Offrade tre utav mina fina muffinsformar som precis passade till ett värmeljus ....
...resultatet blev så här.
Jag har dekorerat mina"pet" ljustakar med små hjärtan och lite spets och ett grönt organsaband omkring, man kan också låta ljustaken vara helt "naturell". Till den lilla "hjärtljustaken" kan man sätta ett litet smalt gilleljus eller som här en liten glasljustake från Sia.

Avslutar med ett par bilder på en Scilla och en liten Vårlök.
Det var allt för idag!