Fortsätt till huvudinnehåll

Betong

Oj oj oj....vad fruset det var när man slog upp ögonen idag. Det känns som det är alltför tidigt med nattfrost redan nu!! Tur att jag skördade mina pumpor för ett par dagar sedan. Nu är det dags att tänka på vinterförvaringen av alla blommor som skall sparas till nästa vår, samt att gräva upp Dahliorna innan knölarna fryser.


Tänkte visa mina senaste alster i betong. Två olika slags krukor blev det. Den första är gjord av en vit plastampel med ett fint mönster och i den har jag planterat vit ljung och en murgröna och givet vis dekorerat med mina pumpor ;) (jag har ju gott om dom) Så här blev resultatet.


Ett litet betonghjärta som jag gjutit fick också plats.

Nästa kruka/skål har jag gjutit i en hjärtformad hundskål i plast. Testade att dekorera med några mosaikbitar. Den var jättesvår att få ur formen... som gick sönder:( Krukan blev också lite "naggad" i kanten, men det syns inte så tydligt eftersom det är i botten.

Jag hade en sak till på gång.... men den gick sönder ;( så där får jag tänka om. Ska testa med att armera.

Kommentarer

Camilla sa…
Tycker att du gör ett jätte jobb.
Allt är så vacker och det vita mot det gröna, såå otroligt snyggt.
Du kanske skulle öppna en liten gårds butik med allt fint du gör.

Du är såå duktig på det här.
kramar i massor.
Kramar Camilla
ÅÅ vilken mysig kréativ blogg du har!!! Härligt sprudlande!!! ME LIKE!!

kram ♥
Ja, jag kan bara säga att du fortsätter med en massa vackra arrangemang. Det måste vara extra kul att kunna nyttja det du själv odlat och gjutit. Det är nästan så jag blir lite sugen på att gjuta alltså ... Frågan är hur jag skulle få plats med en hobby till. Inte ens så mycket bloggat blir det ju.

Tack för att du påminde mig om att ta in min pumpa som nog får betraktas som färdig nu.

Populära inlägg i den här bloggen

Virkad Häst

Hejsan!
Nu var det längesedan igen!! Har väl inte varit helt "innaktiv" fast jag inte gjort några inlägg här. Håller på med lite virkning och gjorde för ett tag sedan en liten docka som mitt lilla barnbarn fick i julklapp. Hann inte ta något kort på den, men har gjort en likadan tidigare som ni kan se här.  Nu har jag virkat en häst och garnet jag använt är Freja Lamé, ett glittrigt garn som gjorde sig bra till hästen.

Lite pilligt att göra men kul och jag blev nöjd med resultatet. För er som är intresserade och kanske vill pröva på själva så hittade jag mömstret här. Ta gärna en titt och se så många fina virkade figurer och gratis mönster det finns på denna blogg.


Det var allt för idag.....ha det gott!

Solhatt & Beppemössa

Hejsan!

Lilla Tyra behövde en solhatt och då det inte gick att köpa så liten solhatt (de flesta var från 3 mån och uppåt) så fick jag testa och sy en till henne. Mönstren (till en solhatt och en så kallad "beppe" mössa) hittade jag på nätet. De två första jag test sydde blev alldeles för stora, så det blev till att förminska mönstren (vilket jag gjorde i min skrivare)och resultatet ser ni här.


Det var allt för idag. Ha det gott!

Gjutning i betong!

Har fått idén om att gjuta ljusstakar i petflaskor från Ellas Inspirationsom i sin tur hämtat idén från Sania Hedengren & Susanna Zacke. Dom har givit ut boken Betong, en gjuten hobby, som jag tänkt införskaffa mig.


Jag började med att skära tre petflaskor i lagom höjd. Skar även av det översta på flaskhalsen som passade ypperligt som hållare till mina vita ljus....



...sen var det bara att sätta igång att gjuta. Offrade tre utav mina fina muffinsformar som precis passade till ett värmeljus ....
...resultatet blev så här.
Jag har dekorerat mina"pet" ljustakar med små hjärtan och lite spets och ett grönt organsaband omkring, man kan också låta ljustaken vara helt "naturell". Till den lilla "hjärtljustaken" kan man sätta ett litet smalt gilleljus eller som här en liten glasljustake från Sia.

Avslutar med ett par bilder på en Scilla och en liten Vårlök.
Det var allt för idag!