18 maj 2009

Det växer sååå.....

....det knakar överallt. Både i växthuset och naturen. Har idag plockat lite vilda blommor och "speckat " en krans. Att specka en halmkrans (med en speckenål) är en gammal teknik som inte använd så ofta i blomsterbutiker nuförtiden. Det tar lite tid men resultatet blir vackert och ganska hållbart. Eftersom blommorna sitter så tätt torkar dom inte ut så fort. En dusch någon gång med sprayflaskan så håller dom sig längre.




Halmkransen jag använt mig av är den minsta storleken som finns. Blommorna jag plockat är Mandelblom, Smörblommor, Maskrosor, Humleblommor, gröna blad från nyponrosbusken.


För några dagar sedan fick jag min efterlängtade bok Betong, En gjuten hobby. Här fans det massor med tips och idéer till olika gjutningsprojekt.Här ser ni mitt nästa projekt. Fick den här gamla symaskinen av min lillebror (tusen tack Benny!) Den skall göras om till ett trädgårdsbord.... bordsskivan skall jag gjuta i betong och underredet skall målas vitt. Blir nog bra när det blir färdigt.Det var allt för idag. Ha det gott!

3 kommentarer:

Pernol sa...

Ååååå vilken fin krans!!!! Helt underbar är den! Vad långt blomningen har kommit hos er. Här har vi bara tussilago, tulpaner och påskliljor. Mammas krokus och gullvivor har nyss knoppats i hennes trädgård. Björken har spruckit ut med nya blad men inte är de stora inte. Vi bor verkligen i ett avlångt land!
krmais
Pernilla

Millan sa...

Vilken fin krans!
Mitt symaskinsbord flyttar snart ut igen efter att ha stått inne över vintern.

Jo (JoDems tumme) sa...

Aaahh vailken underbar krans!!! Vart far man tag pa en spacknal? Jag har anvant en san pa en blomsterbindarkurs och de ar ju suverana! Och ditt tradgardsbord kommer sakert bli helt underbar! Nu blev jag verkligen inspirerad.

Saknar en massa prickar da jag for tillfallet befinner mig utomlands (men kan inte slita mig fran vissa bloggar for det ;-))

Ha det sa bra!

Tagetes