Fortsätt till huvudinnehåll

Award & Betongkruka

Hejsan!
Då var det ett tags sedan här skrevs något. Har inte riktigt haft lust att blogga. Det känns som att man går på" halvfart". Det är inte så roligt när ryggen krånglar och man har massor att göra både i trädgården och växthuset mm....men nog om det!! Fick för ett tag sedan två jättefina awarder utav Pernilla med den fina bloggen Välkommen till ljusglimten. Tusen Tack!! Pernilla det värmde. Alltid roligt med uppskattning.
För ett tag sedan gjöt jag en ganska stor kruka. Den har jag nu planterat två pelargoner i. Krukan har jag dekorerat med cemenhjärtan och ett vitt snöre. Resultatet blev så här.


Krukan var ganska enkel att göra. För den som vill prova att gjuta så behövs finbetong, två plasthinkar , där den ena är ca. 3-4 cm mindre i diameter, en kork att sätta i botten om man vill ha ett hål i krukan. Är det något ni undrar över så är det bara att höra av sig. Jag har lite fler saker på gång (så håll utkik) som jag tänker visa så fort dom är färdiga.

Det var allt för idag. Ha en fortsatt trevlig helg!

Kommentarer

Camilla sa…
Det blev ju hur bra som helst.
Och vad fint med pelagonior i.
Dom små hjärtanen passar ra till.
Grattis till dina Awarder.
Hoppas att du snart blir bättre i ryggen.
Kramar Camilla
Snuttan sa…
Så fint det blev

Kram
Åsa
Nettan sa…
Hur bra vart inte det där !
I år ska jag bara göra ett rabarberfat i betong =0), blev ju inspirerad av dig nu !!
Ha en fortsatt skön helg !
Kram Nettan
Pernol sa…
Så fin krukan blev!!!
kramis
Pernilla
Moa sa…
Härligt somrigt!
bettan sa…
Hej!
Vad jättefina betongsaker du gör, jag har också börjat, det är ju hur kul som helst. Hur har du gjort med pepparkakshjärtana, för jag antar att det måste vara en botten i dom.
Bettan

Populära inlägg i den här bloggen

Virkad Häst

Hejsan!
Nu var det längesedan igen!! Har väl inte varit helt "innaktiv" fast jag inte gjort några inlägg här. Håller på med lite virkning och gjorde för ett tag sedan en liten docka som mitt lilla barnbarn fick i julklapp. Hann inte ta något kort på den, men har gjort en likadan tidigare som ni kan se här.  Nu har jag virkat en häst och garnet jag använt är Freja Lamé, ett glittrigt garn som gjorde sig bra till hästen.

Lite pilligt att göra men kul och jag blev nöjd med resultatet. För er som är intresserade och kanske vill pröva på själva så hittade jag mömstret här. Ta gärna en titt och se så många fina virkade figurer och gratis mönster det finns på denna blogg.


Det var allt för idag.....ha det gott!

Solhatt & Beppemössa

Hejsan!

Lilla Tyra behövde en solhatt och då det inte gick att köpa så liten solhatt (de flesta var från 3 mån och uppåt) så fick jag testa och sy en till henne. Mönstren (till en solhatt och en så kallad "beppe" mössa) hittade jag på nätet. De två första jag test sydde blev alldeles för stora, så det blev till att förminska mönstren (vilket jag gjorde i min skrivare)och resultatet ser ni här.


Det var allt för idag. Ha det gott!

Gjutning i betong!

Har fått idén om att gjuta ljusstakar i petflaskor från Ellas Inspirationsom i sin tur hämtat idén från Sania Hedengren & Susanna Zacke. Dom har givit ut boken Betong, en gjuten hobby, som jag tänkt införskaffa mig.


Jag började med att skära tre petflaskor i lagom höjd. Skar även av det översta på flaskhalsen som passade ypperligt som hållare till mina vita ljus....



...sen var det bara att sätta igång att gjuta. Offrade tre utav mina fina muffinsformar som precis passade till ett värmeljus ....
...resultatet blev så här.
Jag har dekorerat mina"pet" ljustakar med små hjärtan och lite spets och ett grönt organsaband omkring, man kan också låta ljustaken vara helt "naturell". Till den lilla "hjärtljustaken" kan man sätta ett litet smalt gilleljus eller som här en liten glasljustake från Sia.

Avslutar med ett par bilder på en Scilla och en liten Vårlök.
Det var allt för idag!